Een verlengd weekend is een goede gelegenheid om een grotere weekend adventure in te plannen. Met het pinkster-weekend in aantocht begon mijn avontuurlijk brein instinctief te piekeren over mogelijke opties. Een reisbrochure die nog op mijn keukentafel lag beschreef een uitgestippelde fietstocht van Amsterdam tot Brugge. Dit leek mij een ideale uitstap voor een verlengd weekend. Het is een route met een mooie start -en eindpunt niet ver van huis. Mijn vriendin was ook enthousiast, en bij deze was een goed gezelschap ook geregeld!

Volgens de brochure werd er een week voorzien om de route van A tot B uit te fietsen. Door de beperkte hoogtemeters en onze goede conditie, hadden wij er vertrouwen in om het in 3 dagen te fietsen. Het is inmiddels 300 km in totaal, of 100 km per dag. De brochure sprak ook over een paar tussenstops en bezienswaardigheden zoals Gouda, Willemstad, Kinderdijk, Dordrecht en Veere.  De gedetailleerde route hebben we zelf uitgestippeld met Komoot. We regelden twee nachten op een camping en boekten onze busrit naar Amsterdam met FLIXBUS. Klaar om te vertrekken en een verlengd weekend in te vliegen met 300 km trapplezier!

Vrijdag: Brussel – Amsterdam met FLIXBUS

Een FLIXBUS brengt ons de vrijdag avond van Brussel tot Amsterdam met de fietsen vanachter op de bus. Na drie uur rijden komen we in de late avond aan in het Noorden van Amsterdam. We logeren er een nacht dichtbij het station op een stilstaande slaaptrein ingericht als herberg: The Train Lodge Amsterdam.

Zaterdag: Amsterdam – Barendrecht – 98km

We starten de eerste etappe, van Amsterdam tot Dordrecht, met regenachtig weer. Via het centrum van Amsterdam rijden we richting het zuiden van de stad en doorkruisen het welbekend en prachtig Vondelpark. We rijden verder door het groen via het Amsterdamse bos. Fietspaden zijn er in overvloed en we volgen zonder moeite de route.

Enkel het weer blijkt niet mee te zijn! Het trappen gaat moeizaam door de felle tegenwind. De wegen zijn vlak, maar het lijkt wel alsof we bergop moeten trappen. Het mooie polderlandschap waar we door fietsen compenseert; we zijn onder de indruk van de hoeveelheid water die de Nederlandse huizen en tuinen omringd! We zien heel veel voortuinen die met een brugje verbonden worden aan de straat, en een bootje die staat te dobberen om door de kanaaltjes te varen.

Twee fietsers op een brug in Amsterdam

De tegenwind blijft aanhouden. We komen na 55 km aan in het pittoreske Gouda op de grote markt, en worden verwelkomt door de zon. Ideaal weer om een terrasje te doen! Maar helaas, we moeten doorfietsen om op tijd op de camping te geraken. We fietsen het centrum door en banen onze weg richting Kinderdijk. Kinderdijk is sinds 1997 een UNESCO werelderfgoed en staat gekend voor zijn 18e eeuwse poldermolens. De poldermolen is een windmolen die water van een lager niveau naar hoger niveau schept. Ze werden er gebouwd om de afwatering van de polders te verbeteren. Het is een unieke locatie om door te fietsen, wel zeer toeristisch!

Poldermolen in Kinderdijk, Nederland

Met bijna 100 km op de teller komen we aan op onze camping in Barendrecht. Na een lekkere ravioli all’arabiata, verse courgette en champignons, kruipen we onze slaapzak in.

Zondag: Barendrecht – Veerse Meer – 110km

De wind is gezakt en het weer ziet er prachtig uit! We gaan een zonnige dag tegemoet en het fietsen zou vlotter moeten gaan zonder tegenwind. Met tunnels en bruggen worden we onder en boven het water geleid. We steken 3 (voormalige) zeearmen over: Haringvliet, het Grevelingenmeer en de Oosterschelde.

We steken de eerste zeearm (de Haringvliet) over en doen een kleine omweg via Willemstad, een zeer charmante vestingstad met gezellige restaurantjes en terrasjes, ideaal voor een middagpauze. De Grevelingendam scheidt het Grevelingenmeer van het Krammermeer. Via deze dam steken we de 2e zeearm over tot Bruinisse. Als laatste steken we de Oosterschelde over via de Zeelandbrug. De brug brengt ons na 5 km fietsen aan de overkant. Het zicht vanuit de brug op het meer is prachtig! Dit maakt het de mooiste oversteek van de dag!

Koppel eet ijsje in Zierikzee

We overbruggen vandaag meer dan 110 km. Energietekort vullen we bij met een frietje onderweg, gevolgd door een dessert iets verder op de route in Zierikzee.

Het is nog een 30-tal km fietsen via velden en dijken om aan te komen aan de camping, gelegen op een 10-tal meter van het Veerse Meer. De benen zijn moe en onze poep doet zeer. We worden wel beloond met mooie landschappen, het zicht lijkt wel oneindig te zijn door de uitgestrekte velden heen. We komen vermoeid aan op onze camping RCN de Schotsman. De tent opzetten gaat moeizaam, maar we zijn tevreden van de afstand die we vandaag overbrugd hebben! Pfffew!

Maandag: Veerse Meer – Brugge – 71km

Het Veerse Meer is onze tweede thuis. We komen hier regelmatig zeilen of fietsen. In het voorjaar 2019 maakten we een lus van 60 km langs het water. Vandaag rijden we niet rond het meer, maar nemen we een kortere weg en steken we het water over met de veerboot.

Om 10u45 vaart de eerste boot over en brengt hij ons van Schotsman tot Veere (voor meer informatie i.v.m. tijdstippen en tarieven zie vvvzeeland.nl). Samen met een paar andere fietsers steken we het rustige meer over van Schotsman tot Veere. We rijden snel Veere door, maar het is zeker een stop waard! Veere begon in de 13e eeuw als havenplaats, en werd door de eeuwen heen een belangrijke handelsplaats onder andere voor wol. Het bleef lang een strategische ligging voor scheepvaart vanuit de Noordzee. De Campveerse toren en de stadswallen werden gebouwd in de 15e eeuw om de havenstad te beschermen tegen aanvallen. Vanuit de stadswallen en de toren heb je dus ook een mooi uitzicht op het meer.

Fietser rijdt ponton op

We rijden verder via Middelburg naar Vlissingen waar we de Westerschelde oversteken met de ferry (voor meer informatie ivm tijdstippen en tarieven zie https://www.westerscheldeferry.nl/). Op de boot zien we zware donderwolken die vorm krijgen boven ons hoofd.

Onweerachtig weer vanuit de ferry

We zien Vlissingen in de verte verdwijnen en komen na een half uur aan in Breskens. Het regent nu pijpenstelen! We zoeken het dichtstbijzijnde restaurant waar we ons kunnen beschutten en lunchen. GoogleMaps brengt ons bij Pizzeria La Casa. We eten er op ons gemak een pizza en wachten totdat het onweer overwaait. Na regen komt zonneschijn! De zon begint door te komen en onze pizza is op, wat een timing! We volgen de Noordzeeroute (ook gekend als LF1) die de kustlijn volgt richting België. Het is een prachtige fietsroute die door de duinen loopt met  een uitgestrekt zicht op de Noordzee.

De laatste km’s fietsen we langs de Damse Vaart. De Vaart loopt vanuit Sluis (NL) tot in Brugge (BE), 15 km lang fietsen we langs het kanaal. We zien een paar moedige zwemmers in het water die wel oneindig lange baantjes lijken te zwemmen. Het blijkt een zone te zijn waar openwaterzwemmen is toegelaten, onder bepaalde voorwaarden weliswaar: https://www.brugge.be/zwemmenindamsevaart

Fietser langs de oeverDamse Vaart richting Brugge

We komen Brugge binnen via het Noorden en volgen de waterloop Sint-Annarei tot in het centrum. We eindigen dit avontuur aan de grote markt waar het Belfort staat te glinsteren in de zon. We zijn onder de indruk van de schoonheid van de stad! Blij dat we een klein Venetië hebben voor een beetje romantiek dichtbij huis! De fietstocht zit er op en we sluiten af met een lekkere pannenkoek in de buurt van de grote markt vooraleer we terug huiswaarts keren met de trein.

Fietsers op de grote markt in Brugge

Nota: 100 km per dag was wat strak. We voelden ons soms gehaast en konden niet stoppen op bepaalde plaatsen waar een terrasje wel deugd had gedaan. Moesten we dit opnieuw doen, zouden we de fietstocht verspreiden over minstens 5 dagen.