Tot een dik jaar geleden was bikepacking een onbekende term voor mij. In oktober 2017 deed ik een eerste kennismaking met het bikepacken, ik reed van Brussel tot De Panne met de vélo, met pak en zak vastgebonden aan mijn zadel en stuur. Je kan het vergelijken met backpacking, maar i.p.v. je kampeerspullen op je rug te dragen, bind je ze vast aan je fiets. Het fijne aan bikepacken is dat je langere afstanden kunt overbruggen in een korte tijd. Ideaal om in een paar dagen tijd een regio te ontdekken!

Overwinning, fietser houdt zijn fiets in de lucht!
Oktober 2017 – Aankomst in de Panne na 200km fietsen

Brussel – De Panne met mijn tweewieler was dus een eerste avontuurlijke kennismaking die bevestigde dat ik graag op mijn fiets zat. Ik kwam in tussentijd op mijn Facebook feed een post tegen over EuroVelo, een Europees initiatief die fietsroutes uitstippelt doorheen Europa. Het maakt het reizen door het continent een stuk toegankelijker. Van Noord naar Zuid, van Oost naar West, van London tot Budapest, of van Noorwegen tot Portugal, … er zijn veel mogelijkheden! Een prachtig initiatief, en weer een mooie stap richting één groot en open Europa. Ik was onmiddellijk verkocht, en zag hier al een mooie fietsreis voor ogen die één van de EuroVelo routes zou volgen. Nu nog een eindbestemming kiezen en ik ben vertrokken! 

Welke eindbestemming kiezen?

Budapest, Nice, Milaan, … Wat ging ik kunnen overbruggen in een paar weken tijd? Een 1000-tal kilometer leek me haalbaar als ik een gemiddelde afstand nam van 70km per dag. Een maand verlof zou ideaal zijn om een ietwat onbekende stad te bereiken. Ik plande dus al een maand verlof in. Rest nog mijn eindbestemming vast te leggen. Budapest leek net iets té ver, Milaan leek dan een beter optie, en de Alpen oversteken klonk wel als een mooie uitdaging. Maar Milaan had ik dat jaar al eens bezocht voor het werk, dus zocht ik naar een andere stad in Noord Italië. Turijn bleek snel de ideale eindbestemming te zijn. Niet te ver, niet te dicht, grotendeels kon ik de EuroVelo 5 route volgen (Via Romea), wat mij al een mooie basis gaf om zonder al te veel zorgen te vertrekken. Ik boekte een ticket voor een terugvlucht met een extra fiets als bagage. Er was nu geen weg meer terug! Ik vertrok 28 april 2018 vanuit Brussel richting Turijn in bikepacking modus. Een maand later kwam ik toe in Torino, de stad van de koffie en de Martini!

It’s more about the journey then about the destination!

Om zo’n lange afstandsreis te doen in een (verlengd) weekend is ietwat te ambitieus, maar het neemt niet weg dat je op 2 à 3 dagen al ver kunt geraken met hetzelfde plezier als een langere fietsreis. It’s more about the journey then about the destination, en dat heb ik met deze fietsreis opnieuw ondervonden. Met andere woorden, je hoeft niet ver te gaan om er iets avontuurlijk van te maken!

Bekijk hier mijn videoverslag van de fietsreis naar Italïe

Proeven van de EuroVelo 5

Via deze blogpost wil ik jullie gidsen van Brussel tot en met Luxemburg city, goed voor een paar dagen fietsplezier! De EuroVelo 5 start in Canterbury in het zuiden van Engeland en loopt vervolgens door Brussel ons land door richting de Belgische Ardennen. Daarna loopt de route verder door Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, om te eindigen in het puntje van de laars in Italïe.

Brussel – Luxemburg kan je in 4 dagen uitfietsen met een gemiddelde van 70km per dag. Ik nam regelmatig pauzes om te genieten van het landschap, voor een foto, of om op het gemak te lunchen. De route kan je eender waar oppikken en je kan het opdelen naar je eigen wensen. Wil je er dagelijks 40km van maken en genieten van een lekkere pint om de 15km, of maak jer een liever een enduro race van? It’s up to you!

Brussel – Namen

Ik vetrok vanuit Brussel, onze hoofdstad. Ik baande mijn weg uit de stad, snel zat ik in het groen en in de rust. In het begin heb ik de Eurovelo 5 route niet op de voet gevolgd om wat kilometers uit te sparen. Maar vanuit Ter Hulpen pik ik de officiële EuroVelo route weer op.

Onderweg naar Namen, aan EuroVelo5 bord

In Ter Hulpen park kan je genieten van een eerste rustige pauze weg van de drukte. Het kasteel en zijn tuinen zijn zeker een stop waard! Vervolgens rijdt je Waals-Brabant binnen via het Meer van Genval. Waver is de volgende stad waardoor de route loopt. Daarna ben je voornamelijk omringd door velden en verbind je kleinere dorpjes op de kaart. Het is zeker aangenaam rijden tot Namen. In Wallonïe zal je ook de RAVEL routes herkennen die vergelijkbaar zijn met de Vlaamse fietsknooppunten. In Namen ruil je de rust terug in voor wat drukte. Door de vermoeidheid heb ik me een pak geërgerd aan het verkeer, ik geraakte dan ook mijn weg wat kwijt in de stad, ik snakte terug naar rustige fietspaden! De camping (Camping Les Trieux), die ik op voorhand had geboekt, bevond zich wat buiten de stad in de groene rand van Namen. Het is de extra kilometers en de stijle klim op het einde waard! Je kan je tent opzette met een zicht op de vallei van de Samber! Nog een mooie plus: de eigenaar van de camping heeft frisse pintjes koel staan.



Namen – Marche-en-Famenne

Vanuit de camping kan je gemakkelijk de route terug oppikken. Je daalt af naar de Citadel van Namen waar je een mooie zicht krijgt op de stad, althans als het weer wat meevalt. Je daalt zo volledig af tot aan de Maas die je mag volgen voor een goede 25km tot aan Dinant. De weg is overwegend vlak. De kwaliteit van de fietspaden daarentegen is niet optimaal, bepaalde stukken zijn slecht onderhouden grindpaadjes met diepe putten. Dat kan ondertussen al verbeterd zijn, maar zeker geen ramp, je rijdt hier weg van het verkeer, wat zeer aangenaam is!

Zicht op de stad vanuit de Citadel van Namen

Tijd voor een pauze in Dinant, de geboortestad van Adolphe Sax. De stad is er kleurrijk versierd met grote saxofoons. Ben je een fervente bierdrinker, dan kan je ook even langs de Leffe Brouwerij passeren. Hier ben ik zelf niet gestopt door tijdsgebrek, maar lijkt me wel een leuke stop als je dorst hebt!

Na Dinant begin je het Ardense landschap te voelen in de benen. Een 10-tal km lang klim je geleidelijk aan. Je passeert er mooie chalets, boomhutten en grote boerderijen. Ik begon me al ver van mijn vertrekpunt te voelen, de imposantere natuur en het onbekende terrein zorgen ook voor een avontuurlijker gevoel tijdens het fietsen.

Verder loopt de route via rustige wegen, voornamelijk omringd door velden, richting Marche-en-Famenne. In Marche-en-Famenne heb ik overnacht aan de camping Relais. Dichtbij heb je een boerderij ‘La Ferme’ waar je een paar verse eieren kan krijgen om een omeletje te bakken.



Marche-en-Famenne – Bastogne

Met deze etappe van Marche-en-Famenne tot Bastogne rijd je door het hartje van de Belgische Ardennen. De hoogtemeters zullen dit bevestigen. Maar laat dit je niet afschrikken, met een goede basisconditie is dit zeker te doen.

Fietser rijdt door de velden

In Bastogne heb ik overnacht in camping de Renval. Je kan hier via een automatische receptie je kampeerplaats boeken. Er is veel ruimte voorzien voor tenten en de plaatsen zijn mooi gescheiden van de campers en stacaravans. Het sanitair daarentegen is matig, maar goed genoeg voor één nacht. Nog een kleine of grote honger voor het slapen gaan? Op de steenweg, niet ver van de camping, is er een frietkot (Renval-On) om een puntzak vol calorieën binnen te krijgen voor de volgende etappe!



Bastogne – Luxembourg City

De camping zit aan de rand van de stad, dus je bent terug snel op pad. Deze etappe vond ik zeer aangenaam fietsen. De ondergrond varieert regelmatig, en je komt amper op de openbare weg. Via grindwegen, bospaden, en aangelegde fietspaden is het comfortabel fietsen tot Luxemburg city.

In Luxemburg city overnachtte ik in een jeugdherberg (Hostelling International). De hostel heeft een fietsengarage waar je je fiets veilig kan achterlaten. De garage is niet zeer toegankelijk, je moet een trap naar beneden om aan de stalling te geraken. Voor de rest is dit een goede herberg om goedkoop te overnachten.



Ik ben in de late namiddag aangekomen in de stad, wat me nog tijd gaf om de sfeer op te snuiven en om een langs een paar bezienswaardigheden te rijden:

Fietser op een brug
Aangekomen in Luxemburg aan de Panoramic Lift met een zicht op de stad
  • Panoramische lift waarmee je een zicht krijgt op de groene rand van de stad.
  • Groothertogelijk Paleis: majestueus gebouw in Vlaamse Renaissance stijl (16e eeuw) met de mooiste facade van de stad. Bezoek binnen is mogelijk tijdens de zomermaanden.
  • Aldolphe brug: ook bekend als ‘Nieuwe brug’, deze brug was lange tijd de grootste stenen boogbrug in de wereld.

Je kan ook met de voeten onder tafel schuiven, iets gaan drinken, of iets gaan eten. Ikzelf heb gegeten in de jeugdherberg, maar ik ben ervan overtuigd dat je in Luxemburg veel beter kunt eten. Dat laat ik aan jou over!

Veel fietsplezier! Tot het volgende avontuur!

De volledige Via Romea Francigena

Heb je zin om deze tocht verder te zetten tot het zuiden van Italië? dan kan je hier de volledige route terugvinden: http://www.viaromeafrancigena.com/

Blijf je liever op de EuroVelo route in België, neem dan een kijkje op volgende website: https://eurovelobelgium.be/

Fietsen